Fókuszált figyelem

Mi a szupervízió?

Azok számára, akik emberekkel foglalkoznak, bármilyen szakmai vagy vezetői pozícióban legyenek, fontos, hogy tudatosan vegyenek részt a kapcsolataikban. Igaz, hogy szakmai helyzetben jön létre a kapcsolat, mégis ember – ember közötti kommunikáció valósul meg. Hogyan lehet a szakmai helyzeteket emberi szempontból is teljességet, fejlődést támogató módon alakítani úgy, hogy az minden érintett fél javát szolgálja? Az egyik lehetséges mód ennek teljesítésére a szupervízió. A cikkből megtudhatod

  • mi a szupervízió lényege;
  • hogyan épül fel a szupervízió folyamata;
  • milyen helyzetben érdemes szupervíziót kérni;
  • kik számára hasznos a szupervízió?

 

A szupervízió lényege

A szupervízió a figyelem irányításának és a már meglévő tudásnak, tapasztalatoknak a tudatosítási módja. A szakmai, vezetői, segítői hozzáállás van a szupervízió folyamatának középpontjában. Jellemzően elakadási helyzetekről van szó:

  • nem megoldott problémák,
  • változásigény

alapján kerül megfogalmazásra a szupervíziós eset, melyhez kapcsolódóan a megoldás keresése helyett a helyzetmegélés, a helyzethez való viszonyulás tudatosítása és az elakadást jelentő helyzet értelmezése történik.

A szupervízió folyamatban épül fel

A szupervízióban a hasonlóság elvén, vagyis analógiákra építve történik a figyelem irányítása, a tudatos jelenlét állapotában. Ebből következik az is, hogy a szupervízió hatása folyamatban nyilvánul meg – ahogy az életünkben, a munkánkban is folyamatosan részt veszünk, jó esetben jelen vagyunk. A szupervízió folyamata 6 – 10 ülésből épül fel. Az ülések időben egyenlő távolságban, jellemzően 10 – 14 naponta kerülnek megtartásra.

Minden ülésnek is adott a folyamata, ritmusa. A tudatosodás így spirálisan történik, a kezdés egyben visszacsatolás, a lezárás már egy új irány kijelölését is magában foglalja. Mindig, újra és újra szuper figyelem irányul a tudatossá vált ismeretekre (elméleti, gyakorlati, kompetencia, készség, képesség), egyre tágabb látószögből figyelve ugyanazt a jelenséget. A történet – az eset, ami elakadást, problémát okoz – analóg korábbi élet- és szakmai helyzetekkel, melyekre korábban nem volt „megoldás”. Lényege nem a konkrét eseményekben van, hanem abban, hogy a történet bizonyos szintű ismeretében válik világossá, milyen a viszony ember és ember, ember és helyzet, ember és szakember között.

Milyen helyzetekben érdemes szupervíziót kérni?

A szupervízió a megújulás hatékony módja, mert

  • a látásmódra irányítja a figyelmet és
  • a reflexió a szupervíziós folyamatban kialakult helyzetre vonatkozik, a jelen pillanatra. Ez alapján kerül megfogalmazásra a hipotézis, ez alapján lehet megtalálni az elakadást okozó helyzetből kivezető lépést.

A szupervízióban fejlődik az önismeret, a tisztánlátás képessége, a személyhez igazodó, egyértelmű kommunikációs mód kialakításának igénye.

A megújulás igénye fakadhat belülről, minden külső kényszertől mentesen. Alapvetően „rendben mennek a dolgok” állapotból is indulhat. Ilyenkor nincs jelen tudatos szinten energiarabló helyzet. A „továbbra is legyenek rendben a dolgok” nyugalma hatja át a folyamatot. A kiégés tudatos megelőzése lehet a célja, hogy az észrevétlen, apró, pici dolgok, amelyek a tudattalanban fejtik ki hatásukat, válnak felismerhetővé és emelik az élet minőségét.

A másik, szupervízióba vezető út egy elakadási helyzetből fakad. Amikor bármilyen cselekvés, korábban alkalmazott megoldás hiábavaló, nem vezet eredményre. Szüksége érezhető új látásmód alkalmazásának – egy szuper látásmód alkalmazásának, amely penge élesen világítja meg, mi a probléma valójában. A következő lépés a pontosan definiált probléma ismeretében történik, hiszen kioldódtak az elakadást okozó blokkok, a „hibás”, rutinszerűen történt probléma meghatározásból.

Kik számára hasznos a szupervízió?

Egyszerűen fogalmazva: azok számára hasznos, akik emberekkel foglalkoznak – pszichológusok, szociális munkások, pedagógusok, egészségügyi dolgozók, ügyfélszolgálatok munkatársai, vezetők, vezető beosztásban lévők, coach-ok, tanácsadók. Az ő esetükben ütközik a szakmai és az emberi, a hivatali eljárás és az emberi, a szervezet érdeke és az ember érdeke. A saját élet és a Másik életének párhuzama is megmutatkozik, amely a tudattalan mélyéből játszmákkal irányított, alá-fölé rendelt, vesztes-nyertes kapcsolatokba vezeti a professzionalitást igénylő helyzetet. A probléma mélyül.

Ezt a helyzetet elkerülendő:

Szakemberként, vezetőként azonban éppen az a cél, hogy a probléma oldódjon, az ember fejlődjön. Az esetet folyamatba ágyazva lehetséges ennek megvalósítása. A szupervízió látásmódja tanulható, gyakorolható, szabadon alkalmazható.

Összefoglalás:

A szupervízióban a szuper látásmód alkalmazásának segítségével kirajzolódnak és fel is oldódnak az aktuális, problémás helyzethez – és valószínű az egész élethez – nem igazodó határok. Új megközelítés lehetősége tárul fel, amiben a probléma pontosan kirajzolódik és a helyére kerül. Úgy oldódik meg, hogy az energia belső folyamatban rendeződik össze, fókuszáltan. Az az energia, amely a problémás helyzetet kialakította és fenntartotta, felszabadul és a fejlődés szolgálatába áll.

Fotó forrása: Shutterstock

Inspirált a cikk?

Szeretnél néhány kérdést, megerősítést kapni, hogy bizonyos legyé afelől: jó úton jársz vagy korrekcióra van szükséged.

Várlak a konzultációimon.

Az első konzultáció díjmentes és az alábbi linkre kattintva tudsz bejelentkezni. Miután megadtad az adataidat, felveszem Veled a kapcsolatot.

Móré Zsuzsa