Mottó: "Amikor igazán akarod, belátod, hogy át kell lépned a saját árnyékodat."
Hogyan lehet határtalanul kreatívan pályát választani? A választ Domonkos példáján keresztül kapjuk meg.
Megtiszteltetés, hogy éppen én leszek az, aki kapcsolódhatok valakinek a jövője tervezésének folyamatába. A TÉR azonban kinyílt számomra, amikor a kreativitás megjelent a mezőnkben.
A kreativitás az egyik kedvenc témám és állapotom is, mert olyankor flow állapotban vagyok. Flow-ban lenni pedig annyi, mint önazonos módon vagy szívem mélyéről kifejezni magam – kinek hogy tetszik. Írtam már róla A női karrier című cikkemben, aminek a végén megszólítottam a férfiakat. Tekintsük úgy, folytatom a közel két éve megírt cikkemet.
Flow-ban lenni............................................
Az életünk egyik alapeleme a kreativitás és lehetővé teszi, hogy a rendelkezésünkre álló erőforrásainkat a saját legjobb tudásunk és meglátásunk szerint kombináljuk. A kreativitás igazából a tudásunk alkalmazási képességének egyfajta megmutatkozása. A kreativitás különböző szinteken létezik. Van, aki a gondolatai szintjén kreatív, míg mások a művészetekben alkotnak és van, aki különleges technológiai vagy üzleti megoldásokat alakít ki.
A kreativitás forrása az inspiráció és a szenvedély. A mi dolgunk, Embereké, működésbe hozni és tartani a belső erőforrásainkat és hagyni a kiteljesedésünket. Ezen kívül a kreativitás felszabadító, a szabadságunkat mutató adottságunk is. A kreatív ember képes megteremteni az alkotás létrehozásához szükséges szabad teret és időt, tud ebben mozogni. A kreativitás egy alkotófolyamatba vezet el, amiben az elején nem tudjuk pontosan, hogy mi lesz a vége. A külső szemlélő számára ez egy bizonytalan helyzet, az alkotó számára azonban egy intim, személyes tér – tehát nem a biztonság a cél, hanem az alkotás élményének átélése.
Lássunk hozzá a kreatív pályaválasztáshoz!
Egy kéttannyelvű gimnázium érettségiző osztály egyik tanulója – nevezzük Domonkosnak -keresett meg, két dologhoz kérve a segítségemet:
- pályaválasztás és karrierterv készítése;
- agyintegrációs folyamat személyére szabott kidolgozása.
Elmondom, illetve leírom, mi történt a hat alkalomból álló folyamatban.
A pályaválasztás hozzávalói
Az érdeklődési kör 1., amire az egyetemi tovább tanulását tervezte a filozófia, politika, történelem, irodalom. kerestük azt a szakot, amelyekben ez integráltan jelen van vagy legalábbis összetett, ún. interdiszciplináris tudomány. Az interdiszciplináris azt jelenti, hogy „Két vagy több tudományágat vagy szakterületet átfogó és ötvöző irányzat, amikor is a különböző szakágak módszerei és/vagy fogalmai összekapcsolódnak egymással.”
(Forrás: https://lexiq.hu)
Domonkos elmondta, mennyire érdeklik őt a világban zajló események, a művészetek, a múlt ismeretét az általános műveltség alapjának tekinti. Szívesen foglalkozik filozófiai kérdésekkel és ahogy fogalmazott, szeretne „kritikusan gondolkodni”. Hozzáteszem, szerintem már úgy gondolkodik, de értem, finomítani, csiszolni akarja a gondolkodásmódját.
A szabad bölcsészet és a politika tudomány megfeleltek az elvárásának. A jogot felemlítette, de kis kutató-beszélgetés után kiderült, nincs létjogosultsága a jogász tevékenységnek az életében, semmilyen szinten, kizárólag a tanulás, a kíváncsiság miatt lenne érdekes számára a jogi diploma megszerzése. Ezt könnyen elengedte. Az egyetemek kiválasztása ettől fogva egyetlen lépésben megtörtént.
Érdeklődési kör 2., a gyakorlat szintjén mutatkozik meg és ez nem más, mint a szakácsművészet.
Kétkezi szakmát is szeretne, aminek megfelel a szakács mesterség.Ehhez megkerestük az egyik legjobb magyarországi szakácsképzőt. Illetve rájöttünk, hogy azt találtuk meg – mindketten hallottunk már valamikor valamit az adott iskoláról. Az „igazi” chef képzők külföldön vannak és tíz millió forintba vagy többe kerül egy év tandíja, amit először elő kell teremtenie. Ehhez eszköz a szakács mesterség számára. Ő művésszé akar válni – bár szerintem már az. A gasztronómiának olyan mély szinten ismerője, ami miatt folyton emlékeztetnem kellett az idő múlására – magamat. Nehezemre esett irányítanom a figyelmét vissza a témára, mert annyira érdekes volt a teák jellemzőitől kezdve gaszto-érdekességekig minden, amit mesélt. Sajnos pályát választottunk éppen.
Hozzáállása az életéhez: proaktív. Új üzleti és életszervezési megoldások kidolgozásán gondolkodik. A konzultációkon a pénz kérdése is téma volt és igen, pénzt akar teremteni és látja azt, hogy ez az „abszolút a kreativitásán” keresztül fog történni. Azt mondta, jobb emberré akar válni és ez motiválja a tanulásban, a munkában.
Készségei, képességei: „magas szintű” verbális kommunikációs készség; rendszerszemléletű helyzetelemzés; rugalmasság, kreatív probléma megoldás + 2 idegennyelv felsőfokú szintű ismerete; történelmi és művészeti műveltsége. Olvasott, művelt, a gasztronómia teljes spektrumát magában foglalja, több idegen nyelven. Munkaképes, nyaranta éttermekben dolgozik, időnként tanév közben is megkérik egy-egy hétvégi programba segítsen be. Szeret dolgozni. Tanulási képessége nem csak a szakmai ismeretekre terjed ki, hanem a személyes fejlődésésre is figyel.
Továbbá:
Képes az erőforrásait felmérni, tervezni. Az erőforrásait összhengba kapcsolni, megjelölve a fejlődési pontokat.
A kreatív karrierterv
Domonkos pályaválasztási szempontjai egy komplex karriertervbe rendeződtek, 3 fő elemmel:
- egyetemi tanulás;
- szakma tanulás;
- munka.
Az elképzelt tanulási folyamat és a munkavállalás egy ütemtervbe rendeződött és pontosan kirajzolja a fókuszpontokat 2028 nyaráig. Mi lesz – kérdezheted jogosan – ha nem a tervek szerint alakul az élete? Lehet, hogy közbe jönnek „váratlan” események, azonban ezekhez jobban tud alkalmazkodni, ha van „vezérfonala”.
Karrierterv, mint vezérfonál A vezérfonál adja azt a tartást, amihez képest az eltéréseket tudod kezelni, igazítani, tudsz mit kezdeni a helyzettel. A karrierterv nem azért készül, hogy mint szigorú törvényt szó szerint küzdj a teljesítésért. A karrierterv egy keret, ami igazodik a vízióhoz, a jövőnk képéhez, az elképzelthez.
Mi a Terv?
Elhatározta, hogy elindít egy egyetemi, bölcsész karriert az életében. Ezzel párhuzamosan a szakácsművészetnek ad teret, „be akarja gyakorolni”, tanulni akarja, képződni akar ezen a területen. Úgyhogy a karrier terve két ágon épül föl, ami valahol össze fog futni. Van egy olyan tevékenység, szakma, foglalkozás, ami megadja ennek a lehetőségét. Pici gondolkodással kitalálhatod, hogy a szabad bölcsész kritikai gondolkodása és a séf hol találkozik.
A KREATIVITÁS MEGNYILVÁNUL:
Domonkos meglátta a lehetőségét az érdeklődési körein keresztül annak, hogy minden teljesülhet. Teljesülnek azok a vágyai, hogy utazhat, sok embert megismerhet, találkozhat különböző ízekkel és különböző életstílusokkal. Mindaz, ami őt a világból érdekli, az ebben a kombinációban benne van. Itt és most látja ennek a lehetőségét, hogy ez megvalósulhat.
Mire volt szüksége ahhoz, hogy ő ezt a kreatív pályaválasztási folyamatot végig vigye?
- Szükség volt egyfajta megerősítésre, hogy mik az ő erősségei, miben vannak az ő kompetenciái.
- Szükség volt arra, hogy lássa, a felsőoktatás hogyan épül föl, hogyan működnek a kreditek, hogyan működik egy egyetem a hallgatók szempontjából? Mire kell odafigyelnie a képzése során?
- Szükség volt arra, hogy ehhez hozzá tudja rendelni, időben megszervezni, hogy mikor, melyik félévben, melyik képzésre és a munkára hogy tud figyelni.
Mi volt a szerepem, mint pályaválasztási és karrier tanácsadónak?
Ismerve önmagát, reflektált az erősségeire és azokra a területekre életében, amikre figyelnie kell, mert ott “elúszik”. Az ERŐFORRÁSOK FELMÉRÉSE, ÉRTÉKELÉSE, ÖSSZESZERVEZÉSE összetett, integrált folyamat, egyszerre igényli a logikus és intuitív részeinket.
Ez mindösszesen négy órát vett igénybe.
A torta tetején van hab, azon pedig cseresznye
Mi a cseresznye a határtalanul kreatív pályaválasztás esetében?
Amikor már azt hittem, befejeztük a munkát, jött a kérdés: AGYINTEGRÁCIÓS gyakorlatokban tudok-e segíteni? Persze erről volt szó a legelején, de bevallom, nem számítottam arra, hogy ez teret nyer az ügyben.
Domonkos tisztában van azzal, hogy edzett idegrendszerrel kell rendelkeznie ahhoz, hogy helytálljon a tanulásban, munkában – és legyen élete. Arra gondolt, hogy az agyintegrációs gyakorlatok azok, amelyek segíteni fogják őt a fókusz, a szervezettség fenntartásában, valamint a kommunikáció és a cselekvés szintjein is.
Elkészítettem a tanulási profilját és ez alapján kiválasztottuk a leghatékonyabb gyakorlatokat számára. Ebben látja, hogy mindent megtesz a karrier tervének teljesülése érdekében.