A Tanulás Tere

Mottó: A szíved is a térben van.

A Tanulás Tere egy különös hely. Hogy megtaláld ezt a helyet, kérlek, a tanulás fogalmát terjeszd ki az egész életre – tehát most tisztázzuk, mi az, hogy tanulás, így lesz értelme a tanulási TÉR fogalmának.

A tanulás azt jelenti, hogy tanulunk minden helyzetben, egész életünkben önmagunkról. Tanulás közben fejlődünk, felnövünk, bölcsebbé válunk, emberi értékeink mentén élünk. A tanulás ily módon nem életkorhoz kötött. 

A tanulás gyakorlást is jelent, ismétlések sorozatát. Bátorságot, kitartást követel Tőlünk, maga a folyamat. Mindenből tanulhatunk, abból is, ami embertelen, ami rossz. Mondhatjuk, hogy mit nem akarunk képviselni a cselekedeteinkkel, mégis tenni fogjuk, ha nem tanuljuk meg azt, hogyan tudunk a saját értékrendünk mentén élni.

A tanulás iskolához, végzettséghez való kapcsolása nagyon sok mindent félre vitt a világban. Ennek köszönhető például az, hogy sokan “nem szeretnek tanulni”, mert az iskolában “rossz élményeik” lettek. A következménye ennek nagyon egyszerűen annyi, hogy bezártak, a nyitottságukat elvesztett emberek lettek. Olyanok, akik önmagukra nem kíváncsiak, inkább bizonyítják, hogy ők is értékesek. Itt kezdődnek a bonyodalmak, mert az értékek félre csúsznak, az inspiráció elhal, a motiváció torzul és beszűkül a mozgástér, amiben az ember a létezését meghatározza. Például pénzközpontú lesz, vagyis az számít, mennyi pénze van. Ezt a sok – elég – kevés dimenziókban fejezi ki és nagyon gyakori, hogy a vagyonáról nem vesz tudomást, miközben a pénzét számolja. Ez jelenti azt, hogy a TÉR beszűkül, a látómező csökken.

A tanulás folyamata

A tanuláshoz kell egy kíváncsiság, egy belső hajtóerő, hogy jobb akarok lenni, mint amilyen egy pillanattal ezelőtt voltam. Ez egy folyamatban meg végbe, sohasem egy pillanat alatt. Legyen szó egy nyelv vagy egy matematikai művelet (meg)tanulásáról vagy arról, hogy érthető(bb)en szeretnék beszélni vagy  a szeretetemet egyre lágyabb, finomabb formában szeretném kifejezni.

A tanulás folyamata:

nyitott és kíváncsi vagyok,

befogadom az információt, külső forrásokból és az intuíciómból fakadót is,

megszűröm azt ÉS

rögzítem, ismétléssel, gyakorlással, ami illik a valóságomhoz és ezáltal

a valóságtartományom bővül.

Tanultam ÉS indítom az újabb folyamatot.

Most már feltehetjük a kérdést: Mit jelent az, hogy a Tanulás Tere?

A Tanulás Tere

  • a fizikai, érzelmi és gondolati síkon is érzékelhető és
  • kapcsolódunk benne, egymáshoz.

A tanulás szó szerint a TÉR-ben történik, hiszen először mozogni tanulunk meg, ami a helyváltoztatásra tesz bennünket képessé. Másrészt mindig vagyunk valahol, egy helyen. A kérdés, hogy a

Helyemen vagyok-e?” vagy a kijelentés:

Azt se tudom, hol vagyok.” és amikor valakitől halljuk, hogy a

“helyemen vagyok.”

mind-mind utalnak arra, hogy helyhez kötötten gondolkodunk. A tanulás ezen a helyen történik. Milyen ez a hely?

Milyen a Tanulás Tere?

Mint mindennek, a tanulásnak is van minősége, ami meghatározza, milyen a TÉR, ahol tanulunk. Tanulni ott tudunk, ahol biztonságban érezzük magunkat.

Talán megfoghatóbb lesz, hogy milyen a Tanulás Tere, ha megnézzük, mikor nem jön létre tanulás: 

a fizikai szükségleteink nincsenek kielégítve, pl. fázunk, éhesek vagyunk, betegek, nincs állandó otthonunk,

veszekedést hallunk vagy résztvevői vagyunk, nem érezzük, hogy szeretve vagyunk, félünk,

a gondolataink kuszák, csaponganak, a múlt eseményein révedezünk vagy a jövőt pörgetjük.

A fenti példákat egyetlen szó is leírja, ez pedig a stressz. Lehet fizikai-testi, érzelmi és mentális szintű, mindegyik esetben a testünkben a sejtjeink szintjén rögzül egy hormonális-idegrendszeri folyamat során. Így leköti az idegrendszerünk összes szabad kapacitását, amit a tanulásra fordíthatnánk és egy beszűkült tudatállapotba kerülünk. Nem nyitottak és kíváncsiak vagyunk (a tanulás folyamatában írtam az első pontban erről), hanem zártak. Éppen annyi energiánk van, hogy lélegezzünk, együnk, az alapvető biológiai szükségleteinket ellássuk. A viselkedésünk elutasító, kizáró és ettől fogva bántó is lehet. Saját magunk ellenségeivé válunk – míg meg nem nyílunk, míg újra kíváncsivá nem válunk önmagunkra, a világra.

Mi a megoldás, hogyan jön létre a minőségi Tanulás TERE?

Paradox módon nem azt kell tenni, hogy lebontjuk az akadályokat, mert a békéért sem lehet harcolni, illetve felesleges, történelmi tények bizonyítják. Van egy másik út és ezt javaslom: azt a pici fénycsóvát, lángot, ami érezhetően ott van bennünk, hagyjuk égni és tápláljuk magunkban a tüzet. Derítsük fel, milyen erőforrásaink vannak, milyen képességekkel, készségekkel rendelkezünk, mit tudunk abból, amit az iskolában tanultunk, mi az, amit megtapasztaltunk az életben? Mire építhetünk, mi az, ami VAN, itt és most? Alap kérdés. Legyen bármilyen pici, az a VAN, abból tudunk épülni, fejlődni, felnőni, tanulni. Ez jelenti a tanulás alapját.

Kell egy TÉR, amiben

Biztonságban érezzük magunkat

FIZIKAILAG

ÉRZELMILEG

Egészséges, szeretetteljes kapcsolódás emberekkel és magával a hellyel. Otthon érezzük magunkat, mert a környezetünk tiszta, szép és harmonikus, rendezett – szubjektív a szépség és a harmónia, a lényege az, hogy hozzánk illik. Rendelkezésünkre állnak tárgyak, amik a kényelmünket, tanulás folyamatát szolgálják. Az ételek minősége és mennyisége tápláló, a hőmérséklet a komfortérzetünket szolgálja. A hely atmoszférája alapvetően inspiráló, energetizáló hatással bír.

Az időbeosztásnak rendszere van, a váratlan és emiatt stresszes helyzetek lehetősége csökken.

A tanulási TÉR legfőbb eleme a kapcsolatban van. Gondolj bele, hogy kitől tanulsz szívesen? Akit szeretsz, akihez tudsz kapcsolódni. Eltaláltam, ugye? A kapcsolati TÉR szintén harmonikus és itt ez pontosan azt jelenti, hogy lehetséges az érzelmeink kifejezése, illetve képesek vagyunk együtt érezni másokkal. A tanulás kapcsolódások sorozatán keresztül jön létre: kapcsolódok önmgamhoz, másokhoz és ismét önmagamhoz. Egy szóval kifejezve: reflektálok. A kommunikáció valós, tehát arról beszélek, amit valóban érzékelek. A saját valóságomat osztom meg másokkal és képes vagyok mások valóságába belépni.

Egy konkrét példa

Álljunk meg egy pillanatra és tisztázzuk, mit jelent a fenti gondolatmenet: tegyük fel, hogy a gyereked a telefonján macskás videokat néz és azonnal válaszol a beérkező üzeneteire, mire Te ideges leszel, mert észre se vetted, hogy a főnököd is az volt egész nap, csak miután ez a mondat elhangzott Tőled: “Az a sok hülyeség elbutít és nekem sose válaszolsz azonnal, menj tanulni!” Ebben a szituációban nem léptél be a gyereked világába és a sajátodat is zárva tartottad előtte. A gyereked elment a szobájába, persze nem tanul, de ott “nem stresszeled”. Viszont a stressz már a testében van és mikor Te megnyugszol és ismét kedvesen szólsz hozzá, ő még mindig az “előző kör” energiájában reagál Rád. Lefelé ment a spirál, ezt nevezzük örvénynek. Amit nem tanul meg: hogy érdekelhet másokat és megérthet másokat.

Tehát bármennyire frusztráló is számodra az, amit a gyereked néz, játszik, ülj le mellé és nézd legalább, amit csinál, csendben, kíváncsian, véleményezés nélkül. Ezzel már belépsz a világába. Fizikailag együtt vagytok, és azzal, hogy csendet tartasz, hagysz számára TERET, amiben ő mozoghat. Hülyeségeket nézhet, mindegy, ott vagy és hagyod. A saját TEREDBE akkor engeded be, amikor elmondod neki, hogy szeretnél egy pici csendet, mert elfáradtál a nap során. Ezek működő, hétpróbás tippek! A tanulás létrejön azonnal, amikor megérinti érzelmileg a fizikai érintés és megérinti, a helyzeted.

A kapcsolatokon keresztül tanuljuk meg, hogyan igazodjunk el a világban. Anyaként és apaként is van részünk abban, hogy a gyerekünk mennyire bízik magában és másokban.

A gyereked tanulása:

Az iskolai tantárgyakra egyszerűen ráolvad a tanulás képessége, amit az emberi kapcsolataiban fejlesztett ki magában. Jól fog tanulni, mert biztonságban érzi magát, otthon van a saját életében. A későbbiekben, kamasz- és felnőtt korában képes lesz tenni azért, hogy biztonságban érezze magát. Nyugalom lesz a testében, az idegrendszere szabad kapacitásokkal rendelkezik, amiket tanulásra, fejlődésre, felnövésre fordíthat. Egészséges lesz. Ez a spirál felfelé visz mindannyiunkat.

A tanulási TÉR akkor jó, ha szabad és vannak keretei és vannak benne fogódzók, fix pontok, szeretetteljes, tehát biztonságos. Az emberi, mondhatnám úgy is, szeretet-kapcsolatainak a tapasztalata fogja meghatározni, hogy az iskolában és később a munkában, milyen teljesítményt nyújt. Az élete minőségét pedig a tanulási képessége határozza meg, hogy mennyire nyitott, kíváncsi, érdekli-e önmaga és a világ.

3+1 Útravaló kérdés, ami jelzi, merre vezet az utad a gyereked Tanulási Teréhez

Arról szól ez a három kérdés, hogy szülőként hogyan tudod felmérni, a gyereked Tanulási Terének minőségét. Mind a három kérdésre igen – nem választ tudsz adni. Ugyanakkor amikor ezek mélyére nézel, meglátod a Tiszta Tanulási Térhez vezető utat. Felismered, a gyermeked melyik képességére építkezve tudod megteremteni a tanulás biztonságát jelentő környezetet.

  1. Tud-e tanulni?
  2. Van-e bizalma abban, hogy amit tanul, annak van értelme az életében?
  3. Képes-e feltenni azokat a kérdéseket, amik a bizalmát megerősítik.+Ki tudja-e fejezni a szeretetét?

+ Ki tudja-e fejezni a szeretetét?

Inspirált a cikk?

Szeretnél néhány kérdést, megerősítést kapni, hogy bizonyos legyé afelől: jó úton jársz vagy korrekcióra van szükséged.

Várlak a konzultációimon.

Az első konzultáció díjmentes és az alábbi linkre kattintva tudsz bejelentkezni. Miután megadtad az adataidat, felveszem Veled a kapcsolatot.

Móré Zsuzsa